Wij hadden een inzicht
Een inzicht bevat geen nieuwe informatie, maar een nieuw verband tussen feiten.
Over welke feiten hebben we het nu?
Feit 1.

Medewerkers in de zorg worstelen massaal met tijdgebrek om hun werk goed te doen.
Dit zijn niet enkel zorgmedewerkers, maar ook medewerkers die indirect bijdragen aan het leveren van goede zorg, zoals de mensen die verantwoordelijk zijn voor de implementatie van de NEN 7510, de norm voor informatiebeveiliging in de zorg.
Doordat er bij hen én bij medewerkers die direct zorg verlenen tijdsdruk is, is het lastig om structureel tijd en aandacht te vragen voor informatiebeveiliging en privacy.
Feit 2.
Het werk van een informatieveiligheidsprofessional is complex.
In de zorg wordt er gewerkt met veel gevoelige gegevens. Deze zijn verspreid over veel systemen, waarbij ook uitwisseling met andere organisaties plaatsvindt. De wet- en regelgeving is omvangrijk en streng, de implementatie hiervan weerbarstig. De informatieveiligheidsprofessional heeft naast de interne contacten met zorgmedewerkers, staf en management ook uiteenlopende externe contacten; speelveld en doelgroepen zijn dus groot en gevarieerd.
Kortom: complex.
Feit 3.
Bewustwording vraagt om structuur en continuïteit
Hap-snap-acties voor bewustwording worden uitgevoerd wanneer er toevallig een uurtje over is. Klinkt bekend? Ja, ook dit horen we veel en je bent hier niet de enige in. Terwijl bewustwording juist om structuur en continuïteit vraagt. De structuur is nodig om het behapbaar te maken, naast alle andere taken die uitgevoerd moeten worden. Zo gaan energie en tijd niet verloren aan nadenken over de volgende stap. De continuïteit is van belang voor de doelgroep: hoe vaker het onderwerp en gesprek voorbijkomt op een manier die hen raakt, hoe beter het beklijft.
Feit 4.
Creativiteit raakt in het gedrang
Het grootste gedeelte van de zorgmedewerkers en het management staan terughoudend ten opzichte van informatiebeveiliging en privacy.
Om op te vallen in een dag vol verschillende onderwerpen en taken en zorg, vraagt het creativiteit om
- informatie op te halen,
- over te brengen, en
- veilig gedrag te stimuleren.
Informatieveiligheidsprofessionals vinden het lastig om tot creatieve oplossingen te komen.
Inzicht!
En wat is dan dat inzicht?
Gewoon goed bezig zijn met bewustwording gaat niet vanzelf. Het vraagt om structuur, creativiteit, continuïteit en eenvoud.
Het mooie aan een inzicht is dat het een nieuw perspectief biedt dat richting geeft aan de oplossing. Er is namelijk wat extra’s nodig om goed bezig te zijn met bewustwording.
Dit kun je op allerlei manieren invullen:
- maak een werkgroep binnen je organisatie met collega’s die gevoel hebben voor informatiebeveiliging en privacy;
- werk samen met collega’s van andere organisaties die met hetzelfde onderwerp bezig zijn;
- sluit je aan bij een samenwerkingsverband, bijvoorbeeld via een brancheorganisatie, Z-CERT of een RSO;
- maak gebruik van bestaande landelijke of regionale programma’s en toolkits;
- schakel een professionele dienstverlener in;
- of…
kijk eens naar wat wij voor de liefhebber creëren met AwarenessClick.
Onze creativiteit, kennis en ervaring komen samen in een box, met een jaar lang maandelijks een actie gericht op bewustwording, fysiek en digitaal. Je hoeft niet meer na te denken over vormgeving, wat je gaat doen, wanneer en met wie. Je wordt aan de hand meegenomen met een handleiding per maand, de middelen per maand en persoonlijk advies per maand.
Gewoon goed bezig.
Wat wil je nog meer?!

Ga direct naar de pagina over AwarenessClick voor meer informatie.
Weten wat er precies in zit per maand? Neem contact op en wij sturen jou een overzichtje met de inhoud van jouw bewustwordings-boost-box per maand.
AwarenessClick, de bewustwordings-boost-box is ontstaan uit een samenwerking tussen Martine van de Merwe (eigenaar Privacylab) en Marlie Oosterik (eigenaar Cascader). Onze jarenlange ervaring op het vlak van bewustwording, gedragsverandering en informatiebeveiliging en privacy maakt dit een unieke samensmelting van kennis en ervaring.



0 Comments