Als gegevens op straat komen te liggen
Voor goede zorg zijn actuele en juiste cliëntgegevens nodig. Deze gegevens delen we steeds vaker met de cliënt, zijn of haar familie en andere zorgverleners – niet zelden op verzoek van de cliënt zelf.
Maar met het belang van informatieverwerking zijn ook de risico´s toegenomen: cybercriminelen stelen gegevens, processen zijn onvoldoende ingericht en soms gaan medewerkers onbedoeld slordig om met cliëntinformatie. De impact van dit soort incidenten is groter dan ooit. Persoonlijke gegevens liggen op straat en cliënten voelen zich te kijk gezet. Of erger, ze worden slachtoffer van chantage of fraude. Het is allemaal mogelijk. En het is allemaal al eens gebeurd.
We wapenen ons tegen deze risico’s met technische maatregelen en strikte wetgeving. Maar dat is niet voldoende. Als de medewerkers zich niet bewust zijn van het belang en de risico’s van gegevensbescherming, dan werkt het niet. Daarom is privacybewustzijn zo belangrijk.
Groter privacybewustzijn = groter cliëntvertrouwen
Lukt het om jouw organisatie bewust te maken van de risico’s omtrent privacy? Dan zullen zij hun manier van werken daarop aanpassen. Het gevolg:
- De informatieverwerking gebeurt veiliger.
- De risico’s van gegevensdiefstal en datalekken worden kleiner.
Maar er is meer. Bewuste gegevensbescherming dwingt tot keuzes: welke informatie is relevant? Welke gegevens zijn overbodig? En klopt het wat ik nu lees of invoer?
Dit boek reikt handvatten waarmee je de bewustwording vergroot van zowel zorg- en stafmedewerkers als bestuurders in de zorg.