Hoe leg je een basis voor bewustwording & gedrag?
Doen ze het weer…
“We hebben het nog zo gezegd en nog steeds doen ze het fout! Nu moeten we echt maar iets met bewustwording gaan doen” Ineens is er (soort van) draagvlak. Heel vaak is dat na een incident, of een andere ad-hoc aanleiding, bijvoorbeeld moeten voldoen aan NEN 7510 na bezoek van de IGJ. Maar hoe pakken we dat aan? We kijken rond, zien wat acties bij andere zorgorganisaties, ja ja leuk! We doen eens een escaperoom. We sturen twee keer een nieuwsbrief. En dan… gaan we in de waan van de dag over tot de orde van de dag.
Zulke losse activiteiten, met soms klein bereik, vallen niet in vruchtbare aarde. En worden daardoor ook snel weer vergeten. Als je zorgt voor een basis bij alle medewerkers, dan hebben je volgende acties meer effect. Doel is dat privacy en informatiebeveiliging worden geïntegreerd in het werk en niet meer worden gezien als iets wat er nog bij komt.
In dit blogartikel krijg je informatie over één van de manieren om te werken aan basiskennis bij medewerkers: e-learning. Onderaan kun je een checklist downloaden voor de selectie van een e-learning die past bij jouw organisatie.
E-learning is een methode die regelmatig wordt ingezet in bewustwordingsprogramma’s. Dit is mogelijk op verschillende momenten: bijvoorbeeld als basistraining en in het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers. E-learnings werken meestal vooral aan het overdragen van kennis, en kunnen ook de motivatie verhogen.
Waarschuwing: een e-learning alleen gaat niet alle risico’s wegnemen.
Voor echt effect is aanvulling met andere acties vaak nodig. De e-learning zorgt er wel voor dat er een basis is gelegd. Daar kun je op terugvallen.
Voordelen
- E-learning is gebruikelijk voor zorgmedewerkers: veel mensen zijn gewend e-learnings te volgen voor het bijhouden van zorgkennis en het behalen van punten voor het behoud van hun registratie.
- Efficiënt: waarschijnlijk ben je ook geen Dagobert Duck, die zwemt in tijd en geld. Inzet van e-learning is een efficiënte manier om veel mensen te bereiken. Zij kunnen de e-learning op een moment naar keuze volgen. Je kunt het effect versterken door herhaaldelijk een onderdeel van de e-learning op de agenda te (laten) zetten bij groepsbijeenkomsten, zoals teamoverleg, vrijwilligersbijeenkomst, managementoverleg.
- Soms voldoende: voor sommige gedragingen is het voldoende om kennis over te dragen.
Wil je een demo bekijken van een e-learning die speciaal gemaakt is voor de zorg? Kijk op de pagina E-learning.
Aandachtspunten
Een e-learning moet natuurlijk goed aansluiten bij jullie eisen en wensen. Hierbij kun je onder andere letten op:
- Inhoud sluit aan bij wat de organisatie nodig heeft
- Komen de onderwerpen aan bod die relevant zijn voor jouw organisatie? Kun je ontbrekende onderwerpen toevoegen?
- Is het herkenbaar qua taalgebruik en voorbeelden? Hoe beter het aansluit bij de praktijk, hoe meer effect.
- Is er verschillend aanbod voor verschillende doelgroepen? Ook binnen een zorgorganisatie zijn er verschillende functies/rollen, waarbij de aangeboden stof goed moet aansluiten.
- Een e-learning die niet goed aansluit bij de praktijk roept weerstand op.
- Afwisselende werkvormen. Maakt de e-learning goed gebruik van de mogelijkheden van computerondersteund leren?
- Past de e-learning technisch bij de mogelijkheden van de zorgorganisatie? Als jullie een leermanagementsysteem hebben, moet het daarin geladen kunnen worden. Als jullie zelf geen systeem hebben, moet de leverancier kunnen verzorgen dat de medewerkers eenvoudig toegang hebben tot de e-learning.
Mocht je aan de slag willen met de selectie van een e-learning, dan kun je hier kosteloos een checklist downloaden. De checklist is bedoeld als hulpmiddel. Pas aan, voeg toe en verwijder vooral, zodat de criteria goed aansluiten bij wat jullie organisatie nodig heeft.
0 Comments