• Home
  • Producten
    • Video cliëntgegevens
    • Privacyset voor zorgteams
    • Boek Zorg voor privacy
    • E-learning informatieveiligheid en privacy
    • Boek Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
  • Aanpak
  • Aanbod
    • NEN 7510 en AVG: ondersteuning
    • Duveltje uit een doosje
    • Webinar Drie veelgemaakte fouten
    • ECD & AVG
    • Privacyset workshop
  • Blog
  • Over ons
  • Home
  • Producten
    • Video cliëntgegevens
    • Privacyset voor zorgteams
    • Boek Zorg voor privacy
    • E-learning informatieveiligheid en privacy
    • Boek Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
  • Aanpak
  • Aanbod
    • NEN 7510 en AVG: ondersteuning
    • Duveltje uit een doosje
    • Webinar Drie veelgemaakte fouten
    • ECD & AVG
    • Privacyset workshop
  • Blog
  • Over ons
Stimuleren positief gedrag als onderdeel van verankering

Stimuleren positief gedrag als onderdeel van verankering

Wegzakken van aandacht en kennis gebeurt zeker als je stopt met activiteiten nadat je een bewustwordingstraining hebt gegeven. Om blijvend effect te hebben zal je meer moeten doen. In mijn model heet deze fase verankering en om daadwerkelijk succes te kunnen hebben is dit essentieel. In deze blog vind je een voorbeeld van hoe je dit kunt doen. Eerlijk gezegd: als je niets aan verankering doet, kun je net zo goed niet beginnen. In de dagelijkse praktijk van de zorg is de kans dat dit soort onderwerpen naar de achtergrond verdwijnt groot. Natuurlijk is de primaire focus erop gericht zorg te verlenen en de cliënten te helpen. Als je iets anders ook op de agenda wilt houden, dan zal je daar extra inspanning voor moeten leveren. Verankering kun je vormgeven vanuit de volgende vier thema’s:
  • onderhoud: eerder aangeboden kennis/motivatie onderhouden
  • actualiteit: nieuwe onderwerpen
  • terugkoppeling: resultaten van je bewustwordingsprogramma delen
  • stimuleren positief gedrag: belonen, prijsuitreiking
In deze blog besteed ik aandacht aan het stimuleren positief gedrag. Over het algemeen zijn mensen hier gevoeliger voor dan voor het straffen van negatief gedrag. Voor het draagvlak helpt het ook niet als je als boeman wordt gezien. Welk gedrag je wilt stimuleren hangt uiteraard van jouw situatie en de doelen van je bewustwordingsprogramma af. Het ligt voor de hand om te kiezen voor gedrag waarop je de focus van je programma hebt gelegd. Dit kan zijn het signaleren van incidenten. Echter, als de beloning té aantrekkelijk is kunnen mensen incidenten gaan creëren om deze vervolgens te kunnen melden en een beloning te krijgen. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Ander positief gedrag is het gebruik van veilige alternatieven voor mail en chat, het opzoeken van een afgesloten ruimte voor het bespreken van vertrouwelijke informatie, een schoon bureau, het tijdig meenemen van privacyaspecten in een project … De lijst is zo lang te maken als je zelf wilt. Ook mensen die steeds alert zijn en hun collega’s helpen verdienen wellicht een beetje extra aandacht. De positieve aandacht en beloning hoeven niet altijd van jou als verantwoordelijke voor het bewustwordingsprogramma te komen. Collega’s in de teams zelf kunnen hier ook aandacht voor hebben. De rolhouder/teamtaakhouder/aandachtsfunctionaris, als je die hebt, kan dit meenemen. Of je kunt managers faciliteren en trainen om hier oog voor te hebben.  

Hoe stimuleer je positief gedrag

Inspirerend, optimistisch, simpel en oprecht. Het meegeven van deze waarden als je positief gedrag wilt stimuleren helpt je aan een beter resultaat. Geef de medewerker zelfvertrouwen en ondersteun hem of haar zodat veilig gedrag nog meer vanzelfsprekend en gemakkelijk wordt. Een beloning kan bestaan uit extra aandacht, bijvoorbeeld in een publicatie (intranet) of een lunch met een directielid. Gelegenheid om een cursus of seminar te bezoeken is ook een mogelijkheid. Of gewoon een leuk weggevertje als je het klein wilt houden. Een paar ideetjes:
  • Webcamcovers met logo of (heel klein beetje) tekst
  • Versleutelde usb-sticks
  • Boeken of dvd’s over het thema
  • Kalenders. Deze blijven over het algemeen een jaar in beeld.
  • Allerlei soorten gebruikelijke relatiegeschenkartikelen: bekers, pennen, ballonnen, t-shirts enz.
  • Een pluchen versie van je mascotte of logo
  • Stressballen
Het mag leuk, maar met een serieuze boodschap. Wel belangrijk is dat je zorgt dat het thema van je bewustwordingsprogramma overal op terugkomt, zodat mensen alles met elkaar in verband brengen. Laat je inspireren en maak er wat moois van. Ik vind het erg leuk als je me laat weten hoe jij dit hebt toegepast!
Verankering is één van de fases in het PrivacyLab-model voor privacybewustzijn. Alleen een e-learning naar binnen schuiven is weinig effectief. De fases in het model zorgen ervoor dat je met alle partijen binnen de organisatie werkt aan blijvend bewustzijn. Meer over het model lees je hier of in het boek Zorg voor privacy.
security-awareness
Hoe gaat het met verankering van veilig gedrag bij jullie organisatie? Merken jullie bijvoorbeeld dat er wel een training of campagne is geweest, maar gedrag is niet blijvend veranderd? Neem eens  contact op, ik denk graag met je mee. Deel alsjeblieft dit artikel, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan kunnen profiteren. (sharebuttons zonder third-party tracking)

[learn_press_profile]

0 Comments

Leave Reply Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis rapport
Blog
  • Als ik het niet doe, kunnen we de cliënt niet genoeg beschermen
  • Tien tips voor de interne audit NEN 7510
  • Veilig mailen: wat een verschrikking!
  • Praten en luisteren, in de buurt, én over privacy
  • NEN 7510/ISO 27001: observaties van een herintredende auditor

Internationale prijs voor samenwerking security-awareness-specialisten

Previous thumb

Kraak mijn wachtwoord

Next thumb
Scroll
OVER PRIVACYLAB
Meander 251
6825 MC ARNHEM
T • 085-1302372
E • support@privacylabnederland.nl

MEER LINKS
  • Gratis download Rapport PrivacyLab
  • Martines wachtwoord
  • Aanpak
  • Boek Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
  • Boek Zorg voor privacy
  • Duveltje uit een doosje
  • E-learning informatieveiligheid en privacy
  • ECD & AVG
  • NEN 7510 en AVG: ondersteuning
  • PITtig: Security Behavior Maturity Model
  • Privacyset voor zorgteams
  • Privacyset workshop
  • Producten Privacylab
  • Video cliëntgegevens
  • Webinar Drie veelgemaakte fouten
  • Aanbod
  • Blog
  • Over ons
  • Contact
BLOG
  • Als ik het niet doe, kunnen we de cliënt niet genoeg beschermen
  • Tien tips voor de interne audit NEN 7510
  • Veilig mailen: wat een verschrikking!
  • Praten en luisteren, in de buurt, én over privacy
  • NEN 7510/ISO 27001: observaties van een herintredende auditor
MISSIE
Contribute to a free world by educating people about privacy

Zorg voor privacy. Privacy voor de zorg.

* Privacyverklaring PrivacyLab * Algemene voorwaarden

©2015-2024 PrivacyLab - PrivacyLab is een handelsnaam van Skamandros.