Stimuleren positief gedrag als onderdeel van verankering
Wegzakken van aandacht en kennis gebeurt zeker als je stopt met activiteiten nadat je een bewustwordingstraining hebt gegeven. Om blijvend effect te hebben zal je meer moeten doen. In mijn model heet deze fase verankering en om daadwerkelijk succes te kunnen hebben is dit essentieel. In deze blog vind je een voorbeeld van hoe je dit kunt doen. Eerlijk gezegd: als je niets aan verankering doet, kun je net zo goed niet beginnen.
In de dagelijkse praktijk van de zorg is de kans dat dit soort onderwerpen naar de achtergrond verdwijnt groot. Natuurlijk is de primaire focus erop gericht zorg te verlenen en de cliënten te helpen. Als je iets anders ook op de agenda wilt houden, dan zal je daar extra inspanning voor moeten leveren.
Verankering kun je vormgeven vanuit de volgende vier thema’s:
Hoe gaat het met verankering van veilig gedrag bij jullie organisatie? Merken jullie bijvoorbeeld dat er wel een training of campagne is geweest, maar gedrag is niet blijvend veranderd? Neem eens contact op, ik denk graag met je mee.
Deel alsjeblieft dit artikel, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan kunnen profiteren. (sharebuttons zonder third-party tracking)
- onderhoud: eerder aangeboden kennis/motivatie onderhouden
- actualiteit: nieuwe onderwerpen
- terugkoppeling: resultaten van je bewustwordingsprogramma delen
- stimuleren positief gedrag: belonen, prijsuitreiking
Hoe stimuleer je positief gedrag
Inspirerend, optimistisch, simpel en oprecht. Het meegeven van deze waarden als je positief gedrag wilt stimuleren helpt je aan een beter resultaat. Geef de medewerker zelfvertrouwen en ondersteun hem of haar zodat veilig gedrag nog meer vanzelfsprekend en gemakkelijk wordt. Een beloning kan bestaan uit extra aandacht, bijvoorbeeld in een publicatie (intranet) of een lunch met een directielid. Gelegenheid om een cursus of seminar te bezoeken is ook een mogelijkheid. Of gewoon een leuk weggevertje als je het klein wilt houden. Een paar ideetjes:- Webcamcovers met logo of (heel klein beetje) tekst
- Versleutelde usb-sticks
- Boeken of dvd’s over het thema
- Kalenders. Deze blijven over het algemeen een jaar in beeld.
- Allerlei soorten gebruikelijke relatiegeschenkartikelen: bekers, pennen, ballonnen, t-shirts enz.
- Een pluchen versie van je mascotte of logo
- Stressballen
Verankering is één van de fases in het PrivacyLab-model voor privacybewustzijn. Alleen een e-learning naar binnen schuiven is weinig effectief. De fases in het model zorgen ervoor dat je met alle partijen binnen de organisatie werkt aan blijvend bewustzijn. Meer over het model lees je hier of in het boek Zorg voor privacy. |
|
[learn_press_profile]
0 Comments