De belangrijkste zes lessen uit onze twee boeken
De belangrijkste zes lessen over cultuur, bewustwording en gedrag uit twee verschillende boeken
die samenkomen in een nieuw perspectief op bewustwording en gedrag.
In 2018 kwam Martines boek uit: Zorg voor privacy – het handboek voor privacybewustzijn in de zorg.
In 2018 kwam het boek van Marlie uit: Het onbenutte talent van uw organisatie – ontrafel de kracht van uw bedrijfscultuur.
Het raakvlak? Beide boeken zijn gericht op het praktisch maken van complexe vraagstukken in de zorg.
Destijds wisten we natuurlijk nog niet dat deze twee perspectieven in de toekomst, om precies te zijn in 2025, samen zouden komen.
In dit stuk nemen we je mee in de belangrijkste lessen uit beide boeken en hoe dat onze visie heeft gevormd op bewustwording en werken met gedrag.
De belangrijkste lessen uit Zorg voor privacy:
- Privacy is een grondrecht. Bewustwording helpt bij het beschermen van wat van waarde is.
- Een gestructureerde aanpak van het werken aan bewustwording en gedrag op het gebied van privacy en informatiebeveiliging is belangrijk. Ad hoc-“dingetjes” zijn onrustig voor jezelf én voor je collega’s, en geven geen blijvend resultaat.
- Verzin acties niet achter je bureau, maar samen met zorgmedewerkers.
| Marlie beschrijft in haar boek wat een organisatiecultuur precies is en presenteert een zelf ontwikkelde methode om hier praktisch mee te werken.
De methode stelt je in staat de organisatiecultuur als kracht te zien en je kunt gaan werken met gewenst gedrag zodat organisatorische doelstellingen gehaald worden. Concreet en praktisch.
|
![]() |
De belangrijkste lessen uit Het onbenutte talent van uw organisatie:
- Geef handen en voeten aan een vaag en ongrijpbaar fenomeen, in dit geval: organisatiecultuur. Als je het praktisch en concreet maakt kun je ermee werken en doelstellingen behalen.
- Maak zichtbaar wat het effect is van werken met de factor mens in je organisatie, dit motiveert enorm. Soms lastig, maar niet onmogelijk.
- Gebruik methodes die aanvullend zijn op je huidige manier van werken, het hoeft niet ineens allemaal anders.
Nieuw perspectief
De lessen uit bovenstaande boeken, en onze ervaring in de afgelopen jaren met het werken met gedrag en cultuur in de zorg, zijn samengekomen in een nieuw perspectief: AwarenessClick.
Werken met bewustwording en gedrag vraagt om een structuur. Een structuur die je helpt om met enige regelmaat met gemak de juiste acties uit te voeren. Klein en concreet om stappen te zetten. Kijkend naar de omgeving waarin je de acties uitvoert en de mensen die je nodig hebt om resultaten te behalen. Een praktisch perspectief en product om een groot onderwerp als bewustwording en gedrag behapbaar te maken.
![]() |
Een jaar lang krijg jij elke maand een kant-en-klaar pakketje dat aansluit bij de dagelijkse praktijk. Het motiveert, geeft continuïteit en biedt telkens nieuwe prikkels om het onderwerp interessant te houden. Duidelijke instructies voor deze maand, grondig uitgewerkt. Jij past het gewoon toe. |





0 Comments